Sosial kompetanse er også viktig i arbeidslivet. Jeg hadde lyst til å finne ut av hvordan en fagperson bruker sosial kompetanse i sin jobb. Jeg fikk intervjue en sosionom som jobber i en barneskole. Det første jeg spurte henne om var hva sosial kompetanse var for henne, og da svarte hun at sosial kompetanse var de komponentene som gjør at vi som mennesker kan opptre blant andre mennesker. Disse komponentene er empati, selvfølelse, selvhevdelse, samarbeid og ansvarlighet. Hun sier videre at disse ferdighetene må læres, og kan kun læres gjennom samspill med andre. En lærer seg disse ferdighetene på ulike stadier i livet.
Jeg var også nysgjerrig på hvorfor sosial kompetanse er viktig å ha. Hun mener at sosial kompetanse er viktig å lære seg for å kunne samhandle med andre. En har behov for den kompetansen i alle kontekster av livet. Jobb, skole, familie, venner, på kafé osv. Ja, ganske enkelt over alt.
Hun jobber som sagt i en barneskole, og jeg spurte om hun kunne si noe generelt om hvordan hun bruker sosial kompetanse i sin jobb:
Jeg jobber med 7 gutter i en barneskole som har atferdsvansker, I mitt arbeid med disse guttene er det viktig å gi dem muligheter til å lære seg sosial kompetanse.
Vi voksne som er rundt dem må gi de trygge og stabile rammer slik at de tørr å prøve ut sine ferdigheter. Vi må være gode rollemodeller slik at de ser hvordan dette skal være. Jeg prøver å være bevisst på hvordan jeg er i samhandling med andre slik at jeg er en god rollemodell( Bandura-modellæring). For mine elever er det viktig å kunne disse ferdighetene for å kunne undertrykke sine spontane reaksjoner, på grunn av deres diagnoser har de problemer med å utsette egne behov for andres, de har problemer med å vente på tur, og er usikre i samhandling med andre. Som sagt er min jobb å gi dem verktøyet for å lære seg sosiale ferdigheter for å kunne fungere i samfunnet.
Vi voksne som er rundt dem må gi de trygge og stabile rammer slik at de tørr å prøve ut sine ferdigheter. Vi må være gode rollemodeller slik at de ser hvordan dette skal være. Jeg prøver å være bevisst på hvordan jeg er i samhandling med andre slik at jeg er en god rollemodell( Bandura-modellæring). For mine elever er det viktig å kunne disse ferdighetene for å kunne undertrykke sine spontane reaksjoner, på grunn av deres diagnoser har de problemer med å utsette egne behov for andres, de har problemer med å vente på tur, og er usikre i samhandling med andre. Som sagt er min jobb å gi dem verktøyet for å lære seg sosiale ferdigheter for å kunne fungere i samfunnet.
Før jeg begynte dette prosjektet hadde jeg allerede hatt noen tanker om hva sosial kompetanse innebar, og jeg tenkte at dette var noe man også kunne bruke til å motivere andre. Derfor hadde jeg lyst å vite litt mer om hvordan hun brukte dette i sin jobb. Da sa hun at hun motiverer elevene til å ikke være annerledes. De har et ønske om å tilpasse seg. De ønsker å være som alle andre, og bli en del av samfunnet. For å kunne lære elevene disse ferdighetene, sier hun at det er nødvendig at de voksne som fagpersoner selv må ha de sosiale ferdighetene. Videre sier hun:
Vi må være bevisste på hva ferdighetene inneholder og kunne være rollemodeller. Det er en fin måte å motivere barna på hvis en kan bruke rollespill, da kan en gå ut av seg selv å inn i en rolle. Dette ufarliggjør emnet, vi bruker flere programmer som er designet for akkurat dette, eks Zippy, ART og Lions quest.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar