I følge Eriksons utviklingsteori begynner man å utvikle empati for andre i 9- 10 års alderen. Nå greier man å sette seg inn i andres situasjon, følelser og se ting fra en annen persons synsvinkel.(Brännlund m.fl.1998: 80). I lek kan man for eksempel skjønne at Ola leker gjemsel på en annen måte enn det Knut gjør. Da kan man komme fram til noe som begge kan bli enige om, slik at man kan leke sammen. Dette handler også om samarbeid og samspill med andre. Det er en viktig del av den sosiale kompetansen. Empati er noe som er viktig å ha i mange ulike sitasjoner.
En dag vil kanskje Knut sove over hos Ola, men Knut vet ikke helt om han tør fordi han er litt mørkredd. Han er redd for at Ola skal le og si at han er en pyse. Knut forteller dette til han, selv om han vet at han kan bli ledd av. Ola syns det kanskje er litt rart å tenke på at noen er redd for mørket. Det er ikke Ola, men han skjønner at Knut syns det er litt skummelt. Han har forståelse for dette, og foreslår derfor at de to kan ligge oppe å lese Donald-blad med lommelykt på under dynen. ”Når vi skal legge oss, kan jeg spørre om mor kan komme med et lite lys som du kan ha på nattbordet.” ”Da blir det ikke så mørkt lenger”, sier Ola. Knut synes dette var en veldig god ide og nå gleder han seg til å overnatte.
Kilde :
Brännlund. M.fl. (1996). Gyldendal Norsk Forlag. Oslo
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar